نام بازی ، نرم افزار و ... را وارد کنید

برترین ها

برترین های این ماه

خانه » وبلاگ » بازاریابی اپلیکیشن از طریق شبکه‌های اجتماعی 

بازاریابی اپلیکیشن از طریق شبکه‌های اجتماعی

شبکه اجتماعی را بازار اپلیکیشن خود کنید

ما می‌دانیم که در فروشگاه گوگل بیش از 2 میلیون اپلیکیشن اندرویدی در دسترس است. تقریبا همین تعداد اپلیکیشن iOS هم در فروشگاه اپل آماده‌ی دانلود است.
دومیلیون عدد بسیار وسیعی است، اینقدر بزرگ که مثلا با دومیلیون گالن آب می‌توان به مدت 109 سال هر روز یک وان حمام را پر کرد!
حالا در میان این همه اپلیکیشن چطور می‌توان موفق شد و درخشید؟ خصوصا اگر هزینه‌های بالای تکنیک‌های مختلف تبلیغات را درنظر بگیریم که برای بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها سنگین محسوب می‌شود و از عهده‌‌ی آن‌ها خارج است.
پس توسعه‌دهنده‌ای که اپلیکیشن خوبی را توسعه داده و می‌خواهد ضمن صرف هزینه‌ی کم به بهترین نتیجه برسد چکاری را باید انجام دهد؟
خوشبختانه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که شبکه‌های اجتماعی ارتباط بین آدم‌ها را ساده‌تر کرده‌اند.
این ارتباط‌ها فقط ارتباطات دوستانه و خانوادگی و شخصی نیستند بلکه ارتباط‌های تجاری را نیز دربر می‌گیرند.
پس برای اینکه بتوانیم در بازار اپلیکیشن با صرف هزینه‌ای کم به بهترین نتیجه دست پیدا کنیم می‌توانیم روی شبکه‌های اجتماعی حساب کنیم!

اما برای اینکه بتوانیم یک کمپین «سوشال مدیا مارکتینگ» موفق را اجرا کنیم باید چه چیزهایی را مراعات کنیم؟
در ادامه به بعضی از این نکات “بازاریابی اپلیکیشن از طریق شبکه‌های اجتماعی” اشاره می‌کنیم:

 

محتوا حاکم است!

این جمله را می‌توان از تمام بازاریاب‌های دیجیتال شنید! و البته اهمیت واقعی محتوا را هم هیچ جمله‌ای به خوبی این جمله توضیح نمی‌دهد.
هیچ کمپین بازاریابی دیجیتالی بدون محتوای خوب به نتیجه نخواهد رسید. خصوصا بازاریابی در شبکه اجتماعی که به‌طور خاص بر محتوا بنا شده است.
محتوا جامعه‌ی هدف شما را پیدا کرده و آن‌ها را به سمت شما می‌کشاند.
از طرفی تولید منظم محتوا باعث می‌شود ارتباط شما با کاربران ادامه‌دار شود، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی که کاربران با آن‌ها تعامل دائمی دارند.
از سوی دیگر محتوای خوب می‌تواند سبب بازاریابی حاشیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی گردد، به این صورت که استقبال کاربران از یک مطلب و همرسانی و share آن می‌تواند سبب تقویت بسیار سریع برند شما و جذب مخاطبین جدید شود.

در بکارگیری کلمات محدود نشوید

محتوا و ارتباطی که در شبکه اجتماعی ایجاد می‌کنید نباید صرفا متن محور نباشد.
از دیگر انواع محتوا هم در کنار متن ها به خوبی استفاده کنید، بسیاری از کاربران محتوای صوتی و دیداری را به محتوای متنی ترجیح می‌دهند.
از طرف دیگر عموم شبکه‌های اجتماعی امکان استفاده از انواع محتوا را در کنار یکدیگر فراهم می‌آورند و به شما امکان این را می‌دهند که محتوای متنی خود را با انواع دیگر محتوا همچون عکس، فیلم و موسیقی همراه کنید و به اشتراک بگذارید.
این کار باعث می‌شود بتوانید از مزایای انواع مختلف محتوا در کنار یکدیگر استفاده کنید، علاوه بر اینکه کاربرانی که نوع خاصی از محتوا را می‌پسندند ترغیب می‌شوند که به انواع دیگر محتوای شما هم توجه کنند.

 

تشویق سفیران تبلیغات

رشد سریع در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران این شبکه‌ها، که مخاطبان و کاربران شما نیز هستند، اتفاق می‌افتد.
به این معنی که برای جذب مخاطب بیشتر باید کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشویق کنید که مطالب شما را بازنشر و share کنند.
برای این امر می‌توانید جوایزی را برای دانلود از طریق شبکه‌اجتماعی در قالب کمپین‌های مسابقه یا قدردانی برگزار نمایید.
ضمن اینکه تولید محتوای خوب و مرتبط، خود عامل بسیار موثری در تشویق کاربران به بازنشر مطالب و توصیه‌ی آن به دیگران است. پس دقت کنید چه محتوایی را به مخاطب خود ارائه می‌دهید!

 

بمباران نکنید داستان سرایی کنید !

به جای اینکه کاربران را با ویژگی‌ها و مزایای اپلیکیشن خود بمباران کنید که باعث شود نتیجه‌ی معکوسی از کمپین تبلیغاتی خود بگیرید، برای آن‌ها داستان بگویید.
داستان اینکه چطور این اپلیکیشن ساخته شد، چرا تصمیم به ساخت آن گرفتید، داستان اینکه چه افرادی پشت این اپلیکیشن شما ایستاده‌اند، و داستان تیم خودتان را.
داستان‌های شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را درگیر کند و احساسات آن‌ها را با شما همراه کند.
این کار باعث می‌شود که کاربران از موفقیت شما خوشحال و از شکست شما ناراحت شوند؛ و تلاششان را بکنند که شما را به موفقیت برسانند.

 

درک ویژگی‌های شبکه اجتماعی

اولین نکته این است که نباید خود را صرفا به یک شبکه‌ی اجتماعی محدود کنید، زیرا هرکدام از این شبکه‌ها پتانسیل‌هایی دارند که باقی آن‌ها از آن بی‌بهره اند، و اینکه جنس مخاطبین شبکه‌های مختلف متفاوت است.
بنابراین، اگر شما خود را فقط به یکی از آن‌ها محدود کنید مخاطبین خود را محدود کرده‌اید.
دومین نکته هم این است که هر شبکه‌ اجتماعی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که بقیه آن ها از آن بی بهره اند.
برای اینکه بتوان در «سوشال مدیا مارکتینگ» موفق بود باید این ویژگی‌های منحصر به فرد را شناخت و از آن‌ها به خوبی استفاده کرد.
برای این منظور مروری به ویژگی‌های منحصر به فرد هرکدام از رسانه‌های اجتماعی رایج می‌اندازیم:

 

 

تلگرام

این شبکه گرچه یک پیام‌رسان است، اما با قابلیت‌های مختلفی که ایجاد کرده، از جمله کانال‌ها، سوپرگروه‌ها و بات‌ها، توانسته تا حد زیادی نقش یک شبکه‌ی اجتماعی را نیز ایفا کند.
علاوه بر این، وجود بیش از 30 میلیون مخاطب تلگرام در ایران سبب شده که این شبکه به بستری بی‌نظیر برای بازاریابی تبدیل شود.
البته، باید در نظر داشت که کانال‌های تلگرام، که رایج‌ترین روش ارتباط با مخاطبین در تلگرام هستند یک راه ارتباطی یک طرفه هستند.
بنابراین، باید این مسئله به‌گونه دیگری جبران شود و راه ارتباطی دیگری برای مخاطبان بوجود آورد.
این راه ارتباطی می‌تواند یک اکانت یا بات پاسخگو باشد، و یا ارجاع به دیگر شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد ارتباط دوطرفه. همینطور نظرسنجی‌ها که نوعی ارتباط دوطرفه هستند.

اینستاگرام

این شبکه نیز با حدود 30 میلیون کاربر در ایران مکان مناسب دیگری برای سوشال مدیا مارکتینگ است.
زیرساخت این شبکه مبتنی بر محتوای تصویری از جنس عکس و فیلم است. اما این محتواهای تصویری بدون همراهی محتوای متنی مناسب توفیق چندانی نخواهند یافت.
مورد دیگری که در مورد این شبکه وجود دارد این است که محتوای تولیدی چه از جنس متن و چه از جنس فیلم نباید چندان طولانی باشد.
امکان ارتباط زنده با مخاطبین و استوری‌ها نیز فرصت مناسبی برای داستان‌سرایی و درگیر کردن دائمی مخاطب با کار و فعالیت‌های شما را فراهم می‌کند.

توییتر

بنای این شبکه بر اختصار است. شما می‌توانید حرف و داستان‌هایتان را در قالب پیام های 280 کاراکتری و البته همراه با صوت و تصویر با مخاطبین به اشتراک بگذارید.
اختصاری که لازمه‌ی این شبکه است ایجاب می‌کند که محتوای مربوط به این شبکه با دقت و توجه بیشتری تولید شود اما از سوی دیگر تمرکز این شبکه بر همرسانی و share است که می‌تواند شما را با برداشتن یک قدم به قله‌ی موفقیت برساند.

آنالیز کنید

هیچ وقت از آنالیز شبکه‌های اجتماعی و تحلیل بازخورد کمپین بازاریابی خود غافل نشوید، آنالیز مستمر باعث می‌شود ذائقه‌ی مخاطبین خود را بشناسید و محتوای مناسب‌تری برای آن‌ها تولید کنید و اجازه ندهید که کمپین تبلیغاتی‌تان با شکست روبرو شود.

 

امیدوارم این مقاله “بازاریابی اپلیکیشن از طریق شبکه‌های اجتماعی ” به شما کمک کرده باشد.موفق باشید

به اشتراک بگذارید:


پیشنهاد

ما به شما